Drevet af kærlighed til de unge

Lars Dam og hans kone Berit bor i Sdr. Felding og har været med i Åbenkirke de sidste 10 år. De har tidligere været meget involveret i Indre Missions udadvendte børne- og ungdomsarbejde, men har de senere år sat den del på pause for at hellige sig andre opgaver.

Familien med tilknytning til Indre Mission

Lars Dam voksede op i den lille by Stakroge ved Sdr. Felding i et godt og kærligt hjem, hvor der blev sunget meget og holdt jævnlige andagter. Lars husker den hjælpsomhed, der var blandt naboerne i landsbysamfundet og som var til gavn for alle. Han havde fem søskende, og de gik alle i Indre Missions søndagsskole. Som 16-årig blev han selv leder i børne- og ungdomsarbejdet, og det forblev han de næste 35 år.

– Da jeg var 18 år, var jeg på Holmsborg Bibelcamping, hvor jeg havde en personlig oplevelse med Jesus. Det gjorde, at jeg fik mere fred i hjertet og et stort ønske om, at andre skulle opleve Jesus som frelser og herre. Det var især arbejdet med teenagere, jeg brændte for, fortæller Lars.

Han mødte i de år sin kone Berit, der ikke var fra et kirkevant hjem. Hun gik i søndagsskole i Kroager og kom ad den vej ind i de samme kredse, som Lars færdedes i.

Med i Å-Festival siden starten i 1990

Lars og Berits præst Orla Villekjær fik en vision om at starte en musikfestival hvert år i Sdr. Felding. Tanken var, at musikken skulle være et redskab til at nå de unge med evangeliet. Lars var med fra starten og gik til hånde som elektriker og var desuden aktiv som medarbejder i Café-bussen, som var et af de steder, hvor de unge kunne gå hen, hvis de ville have en personlig snak efter møderne.

– Å-Festival er et meget stort arrangement. Til møderne om aftenen kommer der i nærheden af 4000 unge i det store telt. Et år bad vi med over 300 unge i Café-bussen, og senere mødte jeg dem andre steder og hørte deres begejstrede vidnesbyrd. De havde virkelig mødt Gud. Det var noget af det bedste jeg har været med til, fortæller Lars.

Raskmeldt efter kræft

– I 2018 fik jeg prostata-kræft, og det var jo ikke rart at få den diagnose. Men Gud var ved min side og ikke mindst den dag, jeg skulle ind på operationsstuen. Jeg havde en helt fantastisk følelse af at være i Guds hånd, da jeg lå og ventede. Selv sygeplejersken kommenterede, at der var en speciel atmosfære i rummet. Da jeg vågnede op efter narkosen var hun også den, der sagde, at operationen var gået godt. Senere kom der nogle komplikationer, men den 31. december 2019 blev jeg erklæret rask. Ære til Gud for det, siger Lars glad.

Ville flytte, men huset blev ikke solgt

For 23 år siden var Lars til et stort IM Børne- og Ungelederkursus, hvor det blev nævnt, at man manglede en ungdomskonsulent i Skive.

– Jeg oplevede, at Gud sagde jeg skulle søge stillingen. Men da det ville betyde en flytning, bad jeg Gud om et tegn – han måtte sende en person til mig, som jeg ikke kendte og som sagde, at jeg skulle søge stillingen. I løbet af kort tid kom der en ukendt kvinde hen til mig som sagde, at hun oplevede, at jeg skulle søge stillingen.

Det kunne se ud til, at det var svar på min bøn, så jeg søgte stillingen og vi satte huset til salg. Min ansøgning blev godkendt og jobbet blev mit. Men salget af huset trak ud. Et år senere var det stadig ikke solgt, så vi opgav flytteplanerne, forklarer Lars.

Arbejdet blomstrer endnu mere

Lars og Berit forblev i de vante omgivelser. Nu voksede arbejdet med børn og unge i Sdr. Felding mere end nogensinde. Evangeliet var nået ud i mange hjem på egnen. Gud velsignede.

– Hver fredag eftermiddag samlede vi i to timer kl. 16-18 op til 100 børn og unge. Det var virkelig forunderligt. Det er blevet klart for mig, hvor vigtigt det er at vi er aktive der, hvor vi bor, og at vi gør noget for det nærsamfund, vi er en del af, pointerer Lars.

Skift til Åbenkirke

– I 2010 oplevede vi nogle uoverensstemmelser i Indre Mission, og vi fik lyst til at besøge Åbenkirke. I tre år deltog vi anonymt på møderne. Da vi blev medlemmer, kom med i en netværksgruppe og blev medarbejdere i gæsteloungen begyndte vi at føle, at nu var det vores kirke. Og da jeg deltog i forskellige praktiske arbejdsopgaver, mærkede jeg det endnu mere. Jeg kan kun opfordre folk til at involvere sig så meget de magter, for det er en styrke og hjælp både for dem selv og for kirken. Så søg arbejdsopgaver, understreger han.

Foruden Lars og Berit er også to af deres fire børn samt deres familie nu med i Åbenkirke.

Gud kalder stadig

I dag er mange missionshuse og søndagsskoler desværre lukkede. Det betyder, at evangeliet ikke længere når ud til så mange kirkefremmede børn og unge. Men Å-Festival i Sdr. Felding fortsætter heldigvis og samler unge fra nær og fjern én gang om året. Lars Dam har nok stadig et kald til at nå den unge generation og forsøger at lade sig lede af Gud i opgaverne. For han er ikke gået på pension endnu.

/Eva