Filmen, der har gjort en forskel for mig

-King’s Faith

Artiklen, du er i gang med, er den første filmanmeldelse i vores Nyhedsmail.

Vi kan blive inspireret af en prædiken eller en bog. Men også ved at se en god film.

Pia Dyreholt Grevsen har set filmen King´s Faith. Filmen har gjort indtryk på hende. På hvilken måde? Ja, det kan du læse om i følgende linjer.

Pia Dyreholt Grevsen fortæller:

-Hovedpersonen i filmen Kings Faith er Brendan, en ung fyr, som har været i familiepleje flere steder. Han har en kriminel fortid og har siddet i fængsel. I fængslet kommer Brendan til tro på Jesus og får sit liv fuldstændig forvandlet.

Filmen handler om, hvor svært det kan være at starte på en frisk, når man har levet i et kriminelt miljø og har hængt ud med de ”forkerte” mennesker. Det er en historie om, hvordan personer fra fortiden prøver at holde fast i hovedpersonen, selvom han har lagt alt bag sig. Men også om, hvordan folk i en kirke accepterer og lukker Brendan ind. At han har betydning for sine nye venner. De udtrykker klart, at han har noget at byde på i fællesskabet.

-Ved at se filmen er det gået op for mig, at mennesker med en fortid med stoffer, alkohol og kriminalitet kan blive udfordret på at holde fast i deres tro på Gud. Blandt andet på grund af henvendelser fra personer fra det gamle kriminelle miljø. De forsøger at få Brendan tilbage, men han står fast på sin beslutning om et nyt liv. For mig bliver han et forbillede og en inspiration, fordi jeg kan lære noget om hans måde at være målrettet i troen på Gud.

-Filmen taler også til mig om, at vi har brug for hinanden i fællesskabet i kirken. At vi er åbne og imødekommende, hvor vi forsøger at rumme hinanden til trods for, at vi slet ikke er ens. På den måde kan vi faktisk gøre en forskel i hinandens liv.

-Jeg synes, at filmen er meget autentisk med en handling, der ligger tæt på virkeligheden. På en tydelig måde skildrer filmen den høje pris, en kriminel betaler for at komme ud af et bandemiljø. Og dermed giver den mig en god forståelse for den daglige kamp, nogle mennesker befinder sig i for at få det liv og den tilværelse, som de fleste af os i kirken har. Et liv, som vi måske bare opfatter som det mest naturlige i verden.

-Filmen har helt klart sat nogle tanker i gang i mig. Jeg tror, at den også vil kunne gøre indtryk på andre. I hvert fald hvis man er teenager eller voksen. Derfor kan jeg kun anbefale, at man giver filmen en chance. Handlingen strækker sig over omkring 1 time og tre kvarter og kan ses på kanalen YouTube. Filmen er på engelsk og med engelske undertekster, slutter Pia Dyreholt Grevsen.

Det kan være, at du også har set en film, der har gjort indtryk på dig. En, der har sat nogle tanker i gang, og hvor du måske endda har lært noget. Hvis det er tilfældet, er du meget velkommen til at skrive en kort mail til leder af Åbenkirkes Skribentteam, Pia Dyreholt Grevsen,  Pia@aabenkirke.dk

Pia vil kontakte dig og aftale tid til en snak. Her får du muligheden for at fortælle om din film, så vi andre kan få indblik i den. Og vi kan læse om, hvordan filmen har haft betydning for dig.

Interview: Brian Duus Nørgaard