Kom til tro gennem et Alpha-kursus

Af Eva Krath

I skribentteamet vil vi fremover af og til bringe artikler om nogle af de mennesker, som er en del af Åbenkirke. Artiklerne kan være med til, at vi lærer hinanden lidt bedre at kende. Første artikel er om Carmela Kristensen.

Carmela  er en del af Åbenkirke. Et Alpha-kursus i England blev hendes vej fra en irreligiøs baggrund til en levende tro på Jesus.

Carmela arbejder som lærer på en international skole og bor sammen med sin mand, Stefan og deres lille søn i Brande. Hun flyttede til Danmark i 2016 efter at have lært Stefan at kende, og hun føler sig mere og mere dansk, men føler sig også priviligeret over at have et job i et spændende, internationalt miljø. Carmela og Stefan leder en international netværksgruppe ud fra Åbenkirke og samles i deres hjem i Brande hver anden torsdag aften.

Opvækst og skolegang

Carmela voksede op i en familie, hvor moderen var ateist og faderen kulturkristen katolik. Hun blev barnedøbt, men familien gik sjældent i kirke.

– Da jeg var 10 år gammel fik min skole besøg af præsten fra den lokale protestantiske kirke, som manglede kormedlemmer. Jeg meldte mig til opgaven og sang i kirken i et år om søndagen, og når der var bryllupper. Men gudstjenesterne kunne ikke fange min interesse, og jeg hæftede mig ikke ved præstens prædikener. Der kom heller ikke mange mennesker i kirken, og jeg mistede lysten til at være der, fortæller Carmela.

Men som 17-årig fik Carmela nogle nye fag i skolen, religion, filosofi og etik, og der blev fremlagt teorier og argumenter vedrørende Guds eksistens. Fagene interesserede hende og fik hende til seriøst at overveje, om Gud var til. Hun besluttede sig for at studere engelsk litteratur og religion på universitetet med henblik på at blive skolelærer for de ældste elever.

Vejen til hjertet gik gennem maven

– På slutningen af det første år på universitetet bestemte jeg mig for at deltage på et Alpha-kursus. Jeg havde to venner, der var evangeliske kristne, og vi talte ofte sammen om tro. En af dem inviterede mig med til Alpha og det, der overtalte mig, var gratis mad i 10 uger! Jeg griner tit over, at Gud fandt vej til mit hjerte gennem min mave. Men i hvert fald nød jeg også rigtig meget at se Nicky Gumbel videoer og havde mange interessante filosofiske samtaler med de andre på kurset. Jeg blev overrasket over at opdage, at der var så mange unge kristne på universitetet, hvor jeg gik.

-Til sidst i forløbet havde vi en Helligånds-dag, hvor vi lærte om, hvem Helligånden er, og hvad det betyder at blive fyldt med Helligånden. Når vi havde set en video, talte vi altid om indholdet, og vi blev spurgt, om vi ville tage imod Jesus som Herre og Frelser og blive fyldt med Helligånden.

-Indholdet i kurset interesserede mig og havde appelleret til min logiske tænkning. Jeg tænkte, at der ingen tvivl var om, at Gud var til, og at han havde en søn ved navn Jesus Kristus, der var død for mine synder og derefter opstået igen – for at jeg kunne have et smukt og nært forhold til min himmelske Far.

Ville opleve Gud – og gjorde det

-Men jeg ville også føle Gud. Jeg ville have en personlig oplevelse af Ham som en bekræftelse på, at Han var virkelig. Så jeg besluttede at give mit liv til Ham og gik til forbøn. Da der blev bedt for mig, oplevede jeg en fantastisk fred, og en utrolig glæde fyldte mig. Jeg vidste, at dette var Gud (Galaterne 5:22-23). Indtil denne dag havde jeg været tæt på at følge i den ene af mine forældres fodtrin, når det angik at være deprimeret. Der havde været psykiske lidelser i min familie, og det var meget vanskeligt at vokse op som barn sammen med nogen, man elsker højt, men som havde så megen psykisk smerte, at de kun kunne se én vej ud af smerten. Men jeg er overbevist om, at da jeg modtog Helligånden og Hans fred og glæde, så friede det mig fra at komme ind i depression.

Bibelen læst på tre måneder

Tre måneder efter at Carmela havde givet sit liv til Jesus, havde hun læst hele Bibelen og understreget mange ting i den.

– Guds ord blev levende for mig! Og jeg vidste, at jeg skulle døbes. Jeg inviterede mine forældre, som endnu ikke havde oplevet hverken kirken eller mine kristne venner. Efter dåben blev mine forældre bekymrede for mig. De troede, jeg var hjernevasket og var kommet ind i en sekt. Men nu 15 år senere er de klar over, at jeg ikke er i en sekt. De har været med i kirke nogle gange og har bemærket over for mig, at de kan se folks kærlighed til Gud og hinanden.

Guds kraft er stor

-Mange mennesker i samfundet kæmper med psykiske lidelser eller kender nogen, der gør. I min opvækst besøgte jeg ofte den ene af mine forældre på psykiatriske afdelinger og hospitaler, og jeg har set den ødelæggende virkning en depression har både for den person, der er ramt, men også for den nære familie. Mens det står på, synes der ikke at være nogen vej ud. Mørket og smerten er kvælende. Men jeg har oplevet Jesu Kristi kærlighed, og Helligåndens fred og glæde, og jeg har set og mærket Guds kraft i mit liv. Jeg har også set de mange gange, Gud har reddet min forælder fra døden og vist, at Han har en vidunderlig plan for deres liv. Jeg har tillid til, at Han både frelser og udfrier.