Mission Julepakke blev en succes

Af Pia Dyreholt Grevsen

Det var på et hængende hår, at vi fik lov til at afholde vores tre juleshows med servering. Der var spænding til det sidste! Mission Julepakkes styregruppe skulle hele tiden være klar til at omstille sig i forhold til planlægning af julehjælpsdagen, for der blev ved med at komme nye restriktioner. Lørdag d. 18. december, hvor juleuddelingen og de tre shows fandt sted, var den sidste dag, hvor det var lovligt at afholde showene.

Igen i år var der en masse glade og engagerede medarbejdere, som ydede en formidabel indsats både inde i og uden for kirken. De mennesker, som ønskede at modtage julekassen med det samme, benyttede hoveddøren til kirken – og de, som ønskede at nyde juleshowet og forfriskninger, blev guidet ind af sidedøren til kirken ved parkeringspladsen.

To dage før uddelingen fandt sted, modtog Mission Julepakke et sponsorat på 100.000 kr. Dette gjorde, at det igen i år var muligt at give julehjælpsmodtagerne et gavekort på 200 kr. til en slagter.

Julemusicalen blev taget godt imod af både børn og voksne. Der var en hyggelig atmosfære i salen, og julestemningen bredte sig i takt med, at sangere og musikere åbnede op for den musikalske godtepose.

Vi talte med nogle af modtagerne:

Pernille og hendes lille 2-årige søn

– Vores juleaften er reddet! Jeg er enlig mor til tre små børn. Og fordi jeg er på kontanthjælp og har et barn med mælkeallergi, som kræver special kost, er det svært at få pengene til at slå til i hverdagen. At modtage julehjælp gør en stor forskel i juledagene. Der er endda nok til, at vi kan holde nytårsaften, fortæller Pernille og fortsætter:

– Det var positivt, at underholdningen henvendte sig til både børn og voksne, og at der blev lavet lidt sjov med corona, i stedet for at det hele tiden skal være så alvorligt. Det betyder rigtig meget at komme lidt væk hjemmefra og få en god, social oplevelse.

Pernille fortæller også, at de hentede deres julehjælp tidligere på dagen, så de kunne koncentrere sig om at nyde showet. Hun og hendes lille søn valgte at blive til to shows, for hendes søn ville ikke hjem efter det første.

Lava fra Syrien

– Jeg er gift og har to børn. Vi har modtaget julehjælp fra jer to gange før. Min mand har et arbejde, og jeg er i gang med at tage 10. klasse på VUC. Vi har aldrig prøvet at holde en dansk jul, og jeg synes det er spændende at se, hvordan danskerne fejrer julen, siger Lava.

– Det har været en rigtig god oplevelse for os at være med i dag. Vi er taknemmelige for gaver til børnene og kassen med mad. Børnene har hygget sig i dag, og vi er rigtig glade for, at showet ikke blev aflyst i år. Jeg kunne godt tænke mig at deltage i nogle af de tilbud, som Herning Care har præsenteret os for.

Melinda og hendes tre børn

– Vi bor i Sdr. Felding og blev henvist hertil af vores sagsbehandler. For fem år siden var vi her også, men i de mellemliggende år har vi ikke været her og ikke haft kontakt til kommunen. Både jeg og børnene har hygget os meget med at være her, og vi tager det materiale med hjem, som ligger på bordene. Fordi jeg har grå stær, ser jeg ikke så godt, så vi kigger på det senere, fortæller Melinda.

Vi gør opmærksom på, at de altid er velkommen tilbage, både til næste års juleuddeling, men også til arrangementer i Familienetværket og Integrationscafeen.

Arrangementerne foregår i Åbenkirkes lokaler, som også inviterer både børn og voksne indenfor til møder og Gudstjenester.

Frivillige fra Åbenkirke og Herning Frikirkes gode samarbejde

Igen i år kunne frivillige fra Herning Frikirke og Åbenkirke i fællesskab få julehjælpsdagen til at blive en succes.

– Vi fra Mission Julepakke vil gerne takke alle, som har støttet os økonomisk og også alle jer, der har været frivillige. Det er en glæde og fornøjelse, at vi kan stå sammen om denne opgave. En stor tak til alle de frivillige fra Herning Frikirke som mødte op, da der i sidste øjeblik var en del afbud bl.a. pga. sygdom.

Interview: Pia og Eva