Ombygningen af Åbenkirke skrider fremad

Af Brian Duus Nørgaard

Efter en sommerferiepause er ombygningen af Åbenkirke igen oppe i gear. Køkken, kælder, sal, glashusene og parkeringsområdet står for tur.

Mikkel Asmussen, som er fast arkitekt på byggeriet fortæller, at indsatsen i øjeblikket er rettet mod at få kirkens industrikøkken etableret. Hans forventning er, at køkkenet kan tages i brug i løbet af dette efterår.

Arbejdet er også i gang i kælderen. Her indrettes depot- og opbevaringsrum. Fx til rengøringsmidler. Men også til ting og sager, som kirkens medarbejdere bruger i deres arbejde.

Udendørs skal der etableres flere parkeringspladser og opsættes ladestandere til elbiler, som bilisterne kan få glæde af i løbet af efteråret.

Salen under forandring

I den kommende mødesal er håndværkere ved at rive det gamle loft ned.

Kirkens faste byggeteam vil kontakte rådgivere, så de kan byde ind med gode løsninger på opvarmning, ventilation og akustik i salen. Når løsningerne er i hus, skal eksterne håndværkere i gang med at udføre opgaverne.

Senere er det gulve, vægge og lofter, der skal sættes i stand. Desuden skal byggeteamet bringe kreative ideer i spil om, hvordan scenen og området bag scenen kan konstrueres, så både kirken og kommende koncertarrangører kan få mest mulig gavn af faciliteterne.

Udfordringerne med et behageligt indeklima i Glashuset og Det Skæve Hus er en opgave, byggeteamet også skal finde gode løsninger på.

Kommende arbejdslørdage

I efteråret vil der være arbejdslørdage, hvor frivillige kan deltage. Annoncering om tidspunkter vil ske i Åbenkirkes Facebookgruppe.

Mere information ved PULS-mødet

Ved PULS-mødet tirsdag 13. september vil Mikkel og andre fra byggeteamet præsentere detaljer og tegninger om processen i byggeriet. Og ved mødet kan de fremmødte blive klogere på, hvordan økonomien for byggeriet tegner sig.