Opmuntring, støtte og nærvær er ord, som betegner besøgsteamet

Af Kirsten Grarup

Hanne Kirkegård fortæller, at hun fik tanken og visionen om at række ud til og formidle kontakt med opmuntring og støtte til mennesker, der er ensomme, syge og ældre, eller mennesker, som af den ene eller anden grund, har mistet kontakten med fællesskabet, da hun deltog i en fasteuge i Åben Kirke.

Dagen efter blev hun ringet op af en af kirkens ledere, der havde vision for at starte en besøgstjeneste, og så vidste Hanne, at det var noget, hun skulle være involveret i.

Starten

Så først i foråret 2021 begyndte besøgstjenesten at tage form. Ivan Madsen, som Hanne har været i forbøns gruppe med gennem mange år, blev den næste i teamet. I dag er der 6 i besøgsteamet.Hanne fortæller videre: Vi besøger mennesker, der er syge derhjemme, eller er indlagt på sygehuset, eller bor på plejehjem. Men også andre, som måske ikke har så stort et netværk eller føler sig ensomme. Og mennesker, der tidligere har haft tilknytning til menigheden.

Nogle gange bliver kirken kontaktet af familie og venner, eller personalet fra sygehus eller plejehjem, at der er behov for et besøg, og så går besøgsteamet ind i opgaven.Besøgene er som regel hver 3. eller 4. uge af ca. en times varighed.

Glæde og opmuntring

Vi vil gerne bringe en positiv energi, opmuntring og nærvær, og vi vil også rigtig gerne bede for og sammen med mennesker. Måske spille et spil, eller bare snakke. Vi er ikke et decideret hjælpeteam til praktiske opgaver, siger Hanne.Der bliver fulgt op på besøgene, og holdt kontakt, så længe det er ønsket, og teamet formidler kontakt til præsterne i kirken, hvis det er et ønske, fra dem de besøger.

Både Hanne og Ivan beretter, at der har været megen glæde og taknemlighed fra dem, der har fået besøg, og at de har følt sig opmuntret, set og inkluderet. Ligesom de også selv er blevet velsignet af besøgene.Ved jule-og påsketid har teamet været hos en del flere med hilsener til højtiden.

Flere medarbejdere

Efterhånden som behovet for besøg vokser, vil der også være brug for flere på temaet. Hvis man har lyst til at være en del af besøgsteamet, kan man melde sig til, og så snart der er opgaver, vil man blive matchet og fordelt til opgaverne. Man kan også være løst tilknyttet til teamet, hvis der er brug for enkelte besøg eller besøg med specielle behov, eller hvis der er behov for hjælp til enkelte praktiske ting.

Hvis man har bekendte, naboer eller familie, som man tror, der ville have glæde af et besøg, eller man vil tilmelde sig som besøgsven, kan man kontakte info@aabenkirke.dk , som så vil formidle kontakten videre til besøgsteamet.