Peter har oplevet, at der er kraft i bøn

Siden Peter Østergård oplevede at blive helbredt for en psykisk lidelse, har han haft et kald og et ønske om at bede for mennesker med fysiske eller psykiske problemer. Og det har givet ham mange oplevelser.

Peter Østergård er oprindelig fra København og voksede op sammen med sin bror i et hjem, hvor faderen var indremissionær og prædikant i sin fritid.

Troen på Jesus var en naturlig del af familielivet, og Peter tænkte dybt over tingene. Allerede som barn undrede det ham, at når der stod så meget i Bibelen om mirakler, kraft og helbredelser, hvorfor hørte han så ikke om, at det også skete i dag?

Et møde med Helligånden

Peter tænkte instinktivt, at hvis de voksne ikke snakkede om den slags, kunne de nok heller ikke svare på hans spørgsmål, hvad det angik. Men en aften, da han var 19 år, skete der noget.

– Min ungdomsgruppe i IMU fik besøg af Erik Hviid Larsen, folkekirkepræst i Bethlehemskirken på Nørrebro. Hans emne var Helligånden, med særlig fokus på tungetale. Efter undervisningen var der forbøn. Gud mødte mig, og jeg begyndte at tale i tunger. Fra den aften blev mange ting forvandlet i mit sind og mine tanker. Jeg blev meget glad. Og jeg begyndte at bede om at få mere af Gud, fortæller Peter.

Under et ophold på Luthersk Missions Højskole i Hillerød opdagede han, at nogle af de andre elever også talte i tunger. De begyndte sammen at holde bønnemøder. På et tidspunkt fik de lov til at have en samling for alle skolens elever.

Helbredt for bipolar/maniodepressiv lidelse

Men Peter havde siden sine teenageår haft en ubehagelig psykisk diagnose. Han fik medicin, som hjalp, men som også havde bivirkninger. Mødet med Helligånden gav ham håb om at opleve en fuldstændig helbredelse. En dag blev han anbefalet at læse en bog, der handlede om, at man kunne sætte sig selv fri fra mørke åndelige bindinger ved at bede nogle bestemte bønner. Bogen hed “Guds ord helbreder”. Han læste mere af samme forfatter, “Velsignelse eller forbandelse”. Begge var skrevet af Derek Prince.

– Jeg gjorde som han anbefalede, og det virkede – der skete nogle tydelige forandringer i mit sind.. Da jeg havde været psykisk stabil igennem længere tid og mærkede, at nyt liv var på vej, fik jeg lyst til at trappe ud af medicinen. Til min overraskelse var lægen ikke imod mit forslag. ”Vi ved faktisk ikke ret meget om den sygdom,” sagde den ellers meget erfarne læge. Nedgangen i medicinen gav mig et energiboost. Men jeg ville også gerne slippe det sidste, fortæller Peter.

Det gav psykiatrien tilladelse til. Han trappede ud af den sidste medicin, og nu fik han endnu mere energi og stabilitet.

– Jeg havde vænnet mig til tanken om, at jeg kun skulle arbejde som fleksjobber eller måske endda have en førtidspension. Men nu blev det pludselig realistisk, at jeg kunne arbejde mere. Jeg tog en ret krævende uddannelse som elinstallatør, og jeg oplevede, at jeg sagtens kunne arbejde på fuld tid, så det har jeg gjort i mange år nu. Gud er god, og han ønsker at vi skal have det godt, siger Peter, der ikke er i tvivl om, at det er Gud der har grebet ind i hans liv.

Forbeder

I årene 2014-20 virkede Peter som forbeder på Oasebevægelsens sommerstævner, og det gav ham mange oplevelser. Han bad også for folk i sin kirke.

– Mange mennesker døjer med forskellige lidelser, fordi deres ryg er skæv. En skævhed i ryggen vil resultere i, at ben eller arme ikke ser lige lange ud. Når vi beder for det problem, oplever vi som regel, at Gud griber ind og justerer ryggen. Og så ser det ud, som om det ene ben bliver lidt længere. Vi har oplevet utallige gange, at en justering af ryggen har løst forskellige problemer. En person var f.eks. temmelig låst i skuldre og nakke. Da der blev bedt for ulige arme, forsvandt smerterne, og vedkommende blev meget mere mobil, fortæller Peter, der kunne fortælle om mange lignende tilfælde.

– Jeg oplever også tit i en forbønssituation, at jeg får indre billeder af noget i personens liv. Jeg tror det er Gud, der viser, hvad der ville være godt at få fokus på, og få talt og bedt igennem. Og når det bliver gjort, har Gud tit grebet ind og løst problemerne. Det er spændende at bede for mennesker. Det giver mange oplevelser og overraskelser. Og det er en dejlig tjeneste at kunne have sammen med sin ægtefælle.

Peter Østergård er gift med Maria, og sammen har de teenagerne, Cecilie og Christoffer. Til dagligt arbejder han med på ombygningen af Silkeborgvej 88. Familien har været medlem af Åbenkirke siden sommeren 2021.

Interview: Eva Krath-Andersen