Åbningsfest med indvielse af stort gudstjenesterum

Af Brian Duus Nørgaard

Søndag 19. november klokken 15.00 skyder Åbenkirke sin åbningsfest i gang med indvielse af et 700 m2 stort gudstjenesterum.

De fremmødte vil kunne nyde musikindslag fra scenen, hvor en børnegruppe også optræder. Og et band slår tonerne an til et sæt fællessange.

Hernings borgmester, Dorte West, holder en lille tale. Det samme gør kirkens ledende præst, Lars Bo Olesen.

-Jeg vil tale om betydningen af at være forbundet med Gud og med hinanden i kirken og med folk i vores by. Hernings slogan var tidligere, ´Byen hvor trådene knyttes´. I min tale vil jeg også spinde nogle historiske tråde tilbage til bygningens oprindelige funktion som tæppevæveri, siger Lars Bo Olesen.

Med afsæt i talens tema kan de fremmødte se frem til en lille gimmick. Den vil synliggøre, hvad det vil sige at være forbundet.

Som en del af den to timers lange åbningsfest byder kirken også på et mindre traktement.

Historisk og moderne udtryk

Istandsættelse af kirkesalen er sket hen over et års tid med både professionel hjælp og en meget stor indsats fra frivillige i kirken.

Lars Bo Olesen glæder sig over, at kirken efter flere tusinder timers arbejde omsider kan holde sine gudstjenester i det smukke rum.

– Vi har haft gudstjenester i et meget mindre lokale i en god del af de 2 ½ år, vi har været på vores nye adresse. Men nu rykker vi gudstjenesterne over i et stort gennemrestaureret lokale med et historisk industrielt look, højt til loftet og et topmoderne udtryk, når det gælder lys- og lydoplevelsen, siger Lars Bo Olesen og fortsætter:

-Som kirke glæder vi os helt vildt til at vise det hele frem ved indvielsesfesten og ellers til at benytte faciliteterne fremover.

Fuldt hus

Lars Bo Olesen forventer, at alle 500 stole i salen vil være i brug på indvielsesdagen. For en god del af medlemmerne fra Åbenkirke har allerede tilmeldt sig arrangementet. Også præster og samarbejdspartnere fra både byen og det øvrige land vil møde frem.

På sigt er planen, at den store sal skal bruges til mere end gudstjenester.

Musik og kultur i bygningerne

-Vores vision er, at salen også skal danne ramme om større musik- og kulturarrangementer, arrangeret af både Åbenkirkefolk og andre interesserede. Ja, vi har faktisk en hel stribe af gode lokaler, som er velegnede til mindre events med 15-200 personer, understreger Lars Bo Olesen.

Faciliteterne har allerede været brugt til vælgermøder, udstillinger, receptioner og familiefester.

-Vi har også flere virksomheder, der finder de historiske bygninger og vores respektfulde renovering af dem interessante i forhold til afvikling af arrangementer, slutter Lars Bo Olesen.

Tilmeld dig åbningsfesten her