Præsentation af nye medlemmer i Åbenkirke – Kirsten og Preben Lund

Kirsten er 61 år og Preben er 59 år. De har boet det meste af 40 år i Herning, bortset fra en lille smuttur på et par år til USA. Parret har to voksne døtre, Therese og Annika der er gift med henholdsvis Mads og Elias. Therese og Mads har Loui på 2½ år.

Kirsten arbejder hos Kær Pleje og Omsorg, hvor hun hovedsageligt hjælper ældre og trængte familier med rengøringen.Preben arbejder hos Siemens i deres IT afdeling, hvor han har ansvaret for driften af IT programmer. Her har han arbejdet de sidste 24 år, og det var også i forbindelse med arbejdet hos Siemens, at de var en tur i USA.

Børn, svigerbørn og et enkelt barnebarn

-Vores ældste datter Therese er uddannet i international virksomhedskommunikation, og hun arbejder hos en IT virksomhed i Ballerup med kommunikation og projektledelse. Mads er arborist, og arbejder med træbeskæring. Vores yngste datter Annika læser Tekstildesign på VIA i Herning, og Elias læser Dansk og Engelsk på universitet i Århus. Vi nyder at være sammen med vores børn, svigerbørn og barnebarn og holder flere ferier sammen om året. Vi har en sejlbåd hvor sommerferien, og flere weekender bruges på at udforske Danmark fra søsiden.

Fritidsinteresser

Kirsten kører sjældent ret langt uden hendes strikketøj, og er også en flittig bruger af symaskinen. Preben har gang i ”gammelmands hobbyen” som er at køre mountainbike, ligesom semi-handyman evnerne kommer i brug derhjemme og hos børnene.

På udkig efter en ny kirke

-Vi har en fortid i Xpect som bekendt lukkede, og vi ville herefter gerne finde en ny kirke at tilslutte os. Det skulle være en kirke der ikke kun er kirke om søndagen, men også viser det i handling i hverdagen. Herning er beriget med flere kirker, der ønsker at gøre en positiv forskel. Da vi allerede kendte Åbenkirke overfladisk og havde flere venner i kirken, besluttede vi os for at kigge nærmere på kirken.

En kirke der tager ansvar udenfor “kirkemurerne”

-Åbenkirke er en kirke med værdier, som vi også sætter pris på. En kirke der tager ansvar udenfor ”kirkemurerne” som for eksempel Herning Care. Det er en kirke der praktiserer kirke i øjenhøjde, så som legestue, Integrations café, besøgstjeneste og meget andet. En kirke hvor mennesker udøver deres tro på Jesus, gennem arbejdet i forskellige teams, der ønsker at gøre en forskel for andre – Se et behov, dæk et behov.

-Vi har oplevet nogle af de omtalte teams på nært hold, da vi har haft fornøjelsen af at hjælpe til ved arrangementer og på arbejdslørdage. I skrivende stund er vi ved at undersøge, hvor vi ellers kan hjælpe. Vi glæder os meget til at være med i den fortsatte udvikling af Åbenkirke, og se hvordan vi kan gøre en positiv forskel i vores lokalsamfund.

Interview: Pia Dyreholt Grevsen