Det er vigtigt at lade sig lede af Gud, siger Ella

Ella Kalinina er en eventyrlysten og målrettet pige fra Letland, der har været i Herning siden 2019 og hurtigt blev en del af Åbenkirke. Et par år tidligere boede hun i Kolding, og hun har desuden været i Californien på bibelskole. Nu har hun afsluttet en uddannelse på VIA University College i Birk og søger arbejde. Mød pigen, der tidligt lærte at følge Guds ledelse og træde ud i tro.

– Jeg voksede op i Riga, og min familie var aktive i kirken,Word of Truth. Af natur er jeg en passioneret musikelsker. Jeg har undervist i sang og musik, og i fem år var jeg ansvarlig for lovsangen på årlige børnelejre, der blev holdt for børn fra ressourcesvage familier. Og da jeg var 19-21 år, var jeg ansvarlig for et tilbud til unge piger med bibelundervisning og aktiviteter. Det var en fantastisk og lærerig tid, indleder Ella.

Økonomi-uddannelse i Danmark

En veninde rejste i 2010 til Danmark for at studere på IBA Erhvervsakademi i Kolding. En dag ringede hun til Ella og foreslog, at hun skulle forsøge at komme ind på den samme skole, da de havde en linje, som passede til hendes studieønsker, nemlig økonomi og regnskab.

– Jeg var glad for at høre fra Erika, men havde ikke lyst til at forlade min familie og alt det, som jeg var involveret i. Men jeg lovede Erika at bede over det, selv om jeg var sikker på, at Gud ville sige nej. Efter nogle dage skete der imidlertid det, at jeg fik jeg nogle nye tanker, som ikke ville gå væk – og de handlede om at rejse til Danmark. Jeg oplevede en glæde og en begejstring og havde svært ved at forstå, hvad der skete med mig. Kort tid efter sad jeg på busstationen med min kufferter og sagde farvel. ”Gud, jeg hører dig, og jeg er klar,” var blevet min respons, fortæller Ella.

– Danmark er så smuk og det samme er menneskene her. De næste to år studerede jeg finansøkonomi i Kolding og blev efterhånden dus med den danske kultur. I min fritid kom jeg i Kirkeibyen og var med i lovsang og ungdomsarbejde. En aften talte Erika og jeg med hinanden om, at vi begge gerne ville gøre noget mere for Guds rige – men hvad ville Gud have, at vi skulle gøre..?

Gud, her er vi, send os!

bad de to veninder. Erika blev mindet om et profetisk ord, som hun tidligere havde fået om, at Gud ville skabe en vej, hvor der ingen vej var. De fik tanken, at de skulle indbyde deres medstuderende på IBA Erhvervsakademiet Kolding til at deltage i samlinger med fokus på den kristne tro. Som tænkt så gjort. I samlingerne deltog mange internationale elever, ofte op til 20 personer. Konceptet bestod af sang, en mini-prædiken, vidnesbyrd, fællesskab og forskellige slags events. Både kristne og ikke-kristne deltog, og mange af dem tog et standpunkt for Jesus i løbet af de 3½ år, det varede.

– Ja, de mødte Jesus og begyndte også at gå i kirke. Flere af dem rejste efter endt eksamen tilbage til deres hjemlande og tog troen med sig, fortæller Ella glad.

Bibelskole i USA

– En dag i 2015 blev jeg meget rørt af sangen ”In Over My Head,” som jeg lyttede til fra Bethel Music. Det gjorde, at jeg opdagede bibelskolen i Redding, Californien. Jeg følte, at Gud sagde til mig: ”Der skal du hen.” Min naturlige frygt for at rejse ud på egen hånd blev i samme øjeblik erstattet af frimodighed. Det bekræftede for mig, at dette var Guds vilje, og jeg ansøgte om optagelse. Jeg havde ni fantastiske og meget anderledes måneder på den kendte bibelskole, hvor jeg fik en større forståelse for Guds uendelige kærlighed. Jeg oplevede også, hvordan han sørgede for alle mine praktiske behov og gav mig venner for livet.

Til Herning

Tilbage i Danmark arbejdede Ella i nogle måneder for IABC (nu Acts Academy) og Kirkeibyen i Kolding. I 2019 kom hun så til Herning, og hun har netop afsluttet sin uddannelse på VIA University College i Birk i Design & Business. Det har kvalificeret hende til at søge job som Project Manager og flere andre jobs, så hun er i fuld gang med at udsende ansøgninger til forskellige firmaer. Hun er også aktivt med i Ignite, både i lovsangen og på anden vis. Hun har fået selskab af sin søster, der er flyttet til Vejle, men resten af familien er fortsat i Riga.

Vi må lytte til Gud

– Gud taler hele tiden til os, og jeg er stadig i gang med lære at høre hans stemme med det formål, at jeg kan følge ham og udbrede Guds rige med glæde og passion. Der ligger større ting foran os, og Gud er altid i bevægelse. Jeg vil gerne invitere dig til at stole på Ham på alle områder i dit liv, og så vil du opleve Guds store gerninger, siger Ella Kalilina og afslutter med sit yndlingsvers, Salme 32:8 i Passion oversættelse: ”I hear the Lord saying, ’I will stay close to you, instructing and guiding you along the pathway for your life. I will advise you along the way and lead you forth with my eyes as your guide.’”

Interview: Eva Krath